Mir-Ben.reismee.nl

Dag 2:

Na een diepe slaap gaat de wekker om 08 uur. We waren al tegen 5en een keer wakker (tijdverschil) maar zijn gelukkig toch nog een keer in slaap gevallen.

Vandaag begint ons Yankee avontuur pas echt.

Om 9 uur staan we buiten, eerst maar eens ontbijten. Maar dat valt nog niet mee. Er zijn op elke hoek van de straat ketens als Subway en Starbucks maar erg leuk is dat natuurlijk niet. Verder vinden we (ik) 35 dollar voor een ontbijt ook wel weer wat overdreven, (Zeeuw komt in mij boven) dus lopen we zeker een half uur te zoeken naar een geschikte plek. Dit geeft uiteraard niets we komen een heleboel leuke dingen tegen op Times Square. Benjamin en ik vergapen ons aan de Footlockers en Champs (gympen en petten) waar wij beide de voorliefde aan geven ;-).

Hier komen we nog wel een keer om eens te snuffelen nu eerst eten,

Al snel vinden we een acceptabel tentje waar je broodjes, complete ontbijtjes en bagels kunt bestellen. We eten lekker wat en gaan onze NY-pas halen.

Dit doen we bij Macy's, dat is een attractie op zich. Er is een bloemenshow en het hele warenhuis ziet er uit als een soort van botanische tuin.

Zo pas in de pocket, deze pas hebben we nu gratis gekregen en geeft recht tot 7 verschillende attracties! Waar D-reizen niet goed voor is ;-).

We hebben besloten vandaag het Empire State Building te doen en zakken dan af naar Downtown Manhattan het is prachtig weer dus daar moeten we rekening mee houden vooral als het donderdag en vrijdag gaat regen (volgens de weerberichten).

Het is nog niet zo druk en zijn zo bij de kassa voor een kaartje. Verdieping 86 wordt het, we hadden besloten verdieping 102 te doen maar het prijsverschil was erg groot plus op de 102e verdieping sta je achter glas en niet buiten, dat vonden we dus geen goed idee.

Naar boven komen is een attractie opzicht, overal audio fragmenten over de bouw en het ontstaan ect ect. Eer dat we bij de liften zijn, zijn we zeker een half uur verder.

De lift brengt ons in 80 seconde naar de 80e verdieping. Daar moeten we overstappen naar een andere lift. Alles loopt gesmeerd er is veel personeel en beveiliging die alles op rolletjes laten verlopen.

Vol spanning staan we in de lift te wachten tot de deuren open gaan en wat we gaan zien, het is niet te omschrijven. Je kent het van de films en plaatjes maar als je er zelf staat is het toch even anders. Het is druk maar niet overdreven, we hebben dan ook geregeld de kans om aan de reling te staan en mooie plaatjes te schieten. Het is een heel klein beetje jammer dat er kleine wolkjes zijn en dat het niet helemaal helder is.

Maar dat mag de pret zeker niet drukken. Een half uur later en een ervaring rijker gaan we weer naar beneden.

We pakken de metro naar Downtown we willen vandaag met de Ferry naar Liberty Island (Vrijheidsbeeld). Dit hadden we later in de week gepland maar de zon is doorgebroken en we denken dat het verstandig is om het vandaag te doen.

Het is een heel rustig stuk van de stad. Langs het water waar een soort van parkje is kun je zelfs lekker rustig op bankjes zitten..

Met onze NY-pas hebben we toegang tot de cruise die naar Liberty en Ellis Island gaat.

Echter zijn we na 14 uur bij de kassa en er wordt dan nog maar toegang tot eiland verleend. Juist nu we eruit waren dat we toch het eiland op wilde (en niet alleen langs varen) en ook Ellis eiland heeft een mooi verleden. Dit wordt het eiland van tranende genoemd en was de immigratie poort van the city.

Dan komen we morgen ochtend terug en lopen we nu richting Ground Zero. Dat ligt hier vlak bij want het nieuwe World Trade Center kunnen we van dicht bij zien.

Onderweg komen we langs een Belgische Wafel tent (maar dan Amerikaans) wat een maaltijd! Hier kunnen we even op teren, het is half 3 en we hebben voor het laatst vanmorgen gegeten.

We schieten hier en daar wat foto's weg totdat Benjamin tegenover Wallstreet tot de conclusie komt dat zijn Camera het heeft begeven! GVD die goede Nikon gaat niet meer voor of achteruit. Het scherm is kapot, er zit in het scherm een dikke streep en op het scherm een krasje. Dit is gebeurt terwijl die in de broekzak zat. (Gaat onze reisverzekering dit geloven).

Benjamin heet er vriendelijk doch dringend op gehamerd dat ik mijn kleine oude Cannon ook meenam. Ik vond dit grote onzin, allemaal extra gewicht, (zeker 250 gram) en die van mij maakt mindere foto's.

Nou praise the lord dat ik heb geluisterd. Nu kunnen we in ieder geval met dat oude ding nog uit de voeten komen.

Jammer hoor!

Op Ground Zero zijn ze nog volop bezig met bouwen, het 9/11 Memorial is uiteraard klaar en er heerst een mooie stilte zo midden in deze grote stad. Het is moeilijk voor te stellen wat hier allemaal gebeurt is. Al deze mensen in de buurt van winkeltjes en koffiehuisjes hebben dit van zo dicht bij meegemaakt.

We besluiten het museum in te gaan, het is heel indrukwekkend. En echt Amerikaans aangepakt, alles is zo mooi! Heel nieuw, overal audio fragmenten en het is groot!

Wat we hier allemaal zien kan ik wel omschrijven, maar als je het niet gezien hebt komt het niet over. De beelden die overal worden afgespeeld hebben we 1000 x gezien, maar hier is het anders. Er staan 2 brandweerauto's, helmen, bezittingen van mensen die zijn omgekomen, stukken staal waar het vliegtuig erin is gevlogen en het hele museum laat ook nog eens de fundering van het oude zien.

Na ruim 2 uur zijn we er klaar mee. We zijn alle 4 wat blehhg ervan. Zoveel indruk maakt dit. Mooi dat we dit gezoen hebben het hoort tenslotte nu bij NYC.

We lopen langs ST. Pauls Chapel terug, dit is het kerkje wat zo dicht bij stond maar niet beschadigt is geraakt. Helaas staat deze helemaal in de steigers dus foto's maken zijn overbodig.

Het is half 7 en Top of de Rock wat we wilde gaan doen als het begint te schemeren gaat ons nu niet meer lukken. Dat doen we morgen.

We pakken de metro naar uptown Manhattan en zoeken een leuke tent om te eten. We komen uit bij een leuke Italiaans achtige tent. Het is half 9 en we hebben honger als een paard.

Tegen 22 uur slenteren we naar het hotel. Ralf en Sharon houden het voor gezien en Ben pakt even een warmere jas, ik wil nog wel even kijken op Times Square.

Het is zo druk, er zijn duizenden mensen en je zou niet denken dat het al bijna nacht is.

We gaan wat sneaker winkels af en komen tot de conclusie dat wij de nieuwste sneaker hier, al aan onze voeten hebben ;-) en dat de prijzen met deze koers niet erg aantrekkelijk zijn.

Wel hebben ze in de Levi store mooie spijkerbroeken voor 78 dollar en de 2e met een korting van 30%. Ik pas er 1 en voel me te bezwaard om er nog wat te passen. Het is 22.45 die mensen willen toch ook naar huis. Dat ze dat 24 uur open zijn is niet te begrijpen ;-). Ik ga er nog eens over nadenken. Voor vandaag is het mooi geweest.